Brooddoosnodig, Panos en Lidl bundelen krachten voor voedzame schoolmaaltijden met ‘Goed Begonnen’ campagne

Een gelijke start voor élke leerling!

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Voor veel kinderen betekent dit vrienden terugzien en elkaars zomeravonturen delen, maar voor 1 op de 4 kinderen betekent het ook naar school gaan met een weinig voedzame brooddoos. Daarom ondersteunen Panos en Lidl ‘Brooddoosnodig’, een initiatief van Enchanté vzw, tijdens de ‘Goed Begonnen’ campagneweek van 2 tot en met 6 september. De campagne heeft als doel om het belang van voedzame maaltijden voor gelijke ontwikkelingskansen voor élke leerling onder de aandacht te brengen. Want leren en spelen doe je niet op een lege maag.

Goed Begonnen campagne

Onderzoek toont aan dat leren, spelen en concentreren met een lege maag niet lukt. Daarom trekt Brooddoosnodig in de week van 2 tot en met 6 september langs 11 van hun 17 Brooddoosnodig-steden (Gent, Sint-Truiden, Mol, Maldegem, Vilvoorde, Roeselare, Diest, Brugge, Kortrijk, Brussel en Asse) om zo het belang van voedzame maaltijden voor élke leerling in de kijker te zetten. 

“Tijdens de ‘Goed Begonnen’ campagneweek komen alle leerlingen van de 11 scholen met een lege brooddoos naar school. Samen met enkele bekende en geëngageerde ambassadeurs, het scholenteam, een pak vrijwilligers en onze partners Lidl en Panos vullen we hun brooddoos of bieden we hen een voedzaam tussendoortje aan.” - Kim Swyngedouw, coördinator Brooddoosnodig bij Enchanté vzw

Vind hier alle informatie m.b.t. de campagne

Brood waar iedereen een graantje van meepikt

Naast het ondersteunen van de Goed Begonnen campagneweek, doneert Panos sinds de start van de samenwerking een deel van de opbrengst van het Qubo 6-zadenbrood aan Brooddoosnodig. Klanten kunnen naast de aankoop van het Qubo brood ​ ook een kleine donatie doen via een QR-code in alle Panos filialen, zonder aankoopverplichting. Dankzij de samenwerking met Panos het afgelopen jaar kan Brooddoosnodig 16.000 goedgevulde brooddozen voorzien. 

 

“Bij Panos zorgen we ervoor dat onze klanten hun dag kunnen starten met lekkere voeding. Diezelfde zekerheid willen we bieden aan elk kind op de speelplaats. Een goedgevulde brooddoos is cruciaal om optimaal te kunnen leren en spelen. Daarom is het voor ons vanzelfsprekend om Brooddoosnodig te ondersteunen en aandacht te vragen voor dit probleem. Samen met onze klanten dragen we graag ons steentje bij”, aldus Erwin Van der Weerden - Marketing Director bij Panos.

 

Gezonde voedingswaren voor iedereen

Ook Lidl erkent het belang van verse voeding en wil deze voor iedereen toegankelijk maken. Daarom schonken zij het voorbije jaar €30.000 aan Brooddoosnodig in de vorm van aankoopbonnen die gebruikt kunnen worden in alle Lidl-winkels. De deelnemende scholen krijgen hiermee de vrijheid om een initiatief uit te werken dat past binnen hun mogelijkheden. Naast de financiële ondersteuning, sponsort Lidl ook de Goed Begonnen campagne van gezonde voedingswaren

“Kinderen die met honger op de schoolbanken zitten, dat laat niemand onberoerd. Vanuit onze maatschappelijke rol zetten we ons graag in voor dit project. Lidl draagt Brooddoosnodig een warm hart toe en probeert ook dit schooljaar opnieuw mee het verschil te maken voor de kinderen die het nodig hebben”, aldus Isabelle Colbrandt - woordvoerster Lidl België & Luxemburg.

Draag je steentje bij

Kriebelt het bij jou al om je steentje bij te dragen aan het Brooddoosnodig initiatief? Trakteer op een brooddoos via https://enchantevzw.be/nl/doneer-nu/, steun een specifieke school die je nauw aan het hart ligt of haast je dan naar je dichtstbijzijnde Panos winkel. Een klein gebaar waarmee je het hele jaar door een groot verschil maakt. 

 

Download hier beeldmateriaal

 

Over Enchanté vzw 

Enchanté is een non-profit organisatie die burgers inspireert om zorgzame gemeenschappen te creëren. Ze maken van solidariteit een evidentie vanuit een rotsvaste overtuiging dat die solidariteit een cruciale voorwaarde is om onze samenleving duurzaam verder vorm te geven. Met hun hartelijke initiatieven, verspreid over heel Vlaanderen, streven ze naar een samenleving die echt lééft en waar IEDEREEN erbij hoort. Want daar kan iedereen ten volle zichzelf zijn.

Ze zetten maatschappelijke uitdagingen op de agenda én empoweren en sensibiliseren burgers, beleid, organisaties, bedrijven om ownership te nemen en deel te zijn van een structurele aanpak. Ze spreken stakeholders aan op hun individuele en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo verbinden ze spelers die bij aanvang mogelijk geen connectie zien, creëren ze sterke netwerken en maken ze als samenleving het verschil. Daarin ligt hun expertise en die passen ze dagelijks toe in hun eigen projecten Hartelijke Plekken en Brooddoosnodig. ​ 

Over Panos

Panos opende in 1982 de eerste winkel in Oostende en is sindsdien dé referentie voor belegde broodjes, zoete bakkerijproducten en warme snacks in België. Panos is een franchisemerk van Deli nv en is onderdeel van La Lorraine Bakery Group. De baseline ‘Zin iiin’ belooft een energieboost in je dag met knapperige, lekkere en vers bereide verwennerij voor iedereen; gemakkelijk te verkrijgen en gemakkelijk te eten. Heb je een chilldag of een baaldag? Met Panos krijg je zin in élke dag!

Je vindt Panos in steden en gemeenten (City, Press), onderweg (Rail, Metro, Petrol, Highway, Airport) en in de Plopsa-pretparken. Panos is aanwezig in België, Nederland en Luxemburg. Meer info op panos.be.

Over Lidl België

Lidl zet duurzaamheid voorop en werkt onder het credo ‘Op weg naar morgen’ aan een betere toekomst voor mens en milieu. In dat kader zal Lidl, voor het derde jaar op rij, Broodddoosnodig en de betrokken scholen financieel ondersteunen om zo samen honger op school aan te pakken.

Lidl België is een supermarktketen met 310 filialen. Meer dan 11.000 werknemers zetten zich dagdagelijks in om verse groenten, fruit en sterke eigen merken aan te bieden voor de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs. De Belgische onderneming vertaalt eenvoud en klantgerichtheid in budgetvriendelijk winkelen – zonder afbreuk te doen aan kwaliteit.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over PANOS

Over Panos
Panos opende in 1982 de eerste winkel in Oostende en is sindsdien dé referentie voor belegde broodjes, zoete bakkerijproducten en warme snacks in België. Panos is een franchisemerk van Deli nv en is onderdeel van La Lorraine Bakery Group.

De baseline ‘Zin iiin’ belooft een energieboost in je dag met knapperige, lekkere en vers bereide verwennerij voor iedereen; gemakkelijk te verkrijgen en gemakkelijk te eten. Heb je een chilldag of een baaldag? Met Panos krijg je zin in élke dag!

Je vindt Panos in steden en gemeenten (City, Press), onderweg (Rail, Metro, Petrol, Highway, Airport) en in de Plopsa-pretparken. Panos is aanwezig in België, Nederland en Luxemburg.

Meer info op panos.be.

Over La Loraine Bakery Group
La Lorraine Bakery Group (LLBG) is een Belgisch familiebedrijf met meer dan 80 jaar ervaring in de maalderij- en bakkerijsector en werd opgericht door Gerard Vanherpe. De hoofdzetel bevindt zich in Ninove. LLBG produceert in 17 verschillende sites en levert verse bakkerijproducten in meer dan 35 landen. Dagelijks zetten meer dan 4.800 gepassioneerde medewerkers zich in voor het vervaardigen van hoogwaardige producten die wereldwijd worden gewaardeerd door consumenten, retailers en de foodservice-branche. La Lorraine streeft continu naar de beste productkwaliteit door middel van state-of-the-art technologie in een grootschalig productieproces met respect voor de artisanale kwaliteit. 

Het bedrijf verkoopt ook producten rechtstreeks aan de consument. De afgelopen 40 jaar bouwde de bakery group een sterk franchisenetwerk op van Panos- en Deliway-shops. 

Meer info: llbg.com

Neem contact op met

www.panos.be